Gunakan 200% media sosial sebagai medium pemasaran



Betullah kata orang, komunikasi zaman sekarang tiada batasan. Saya dah berbisnes online since 5 years ago. Selama itu, handphone saya pun silih bertukar ganti ikut peredaran semasa. Tapi yang masih di takuk lama adalah saya. Handphone aje bertukar, tapi saya malas nak ambil tahu pasal sistem komunikasi terkini macam Tweeter, Whatsapp dan Instagram.

The one and only thing yang saya mahir is Facebook, which saya gunakan 200% untuk marketing my business. Sejak bermula Tweeter, Whatsapp dan Instagram, saya dah tak ambil peduli. To me there are nothing related to business, so takde hal lah kalau tak tau cara nak gunakannya pun. Tapi, pertama kali saya rasa agak ketinggalan is bila kawan sekolah lama ajak saya join Whatsapp Group untuk chatting dengan kawan-kawan lama yang lain. Bukan susah pun nak buat, just register aje, then chatting la berapa lama pun kan.. so, saya register.

Sedang elok aja saya register, Whatsapp semakin berkembang. Kalau dulu, customer nak order barang semua thru Call, SMS atau email sahaja. Now, customer pula yang tanya, ada Whatsapp tak, senang nak bertanya pasal produk di Whatsapp sahaja rather than direct call. Hebat kan? Dengan adanya Whatsapp, peluang untuk mendapat lebih ramai customer adalah tinggi kerana memudahkan komunikasi antara seller dan buyer.

Bukan itu sahaja, I have my marketing learning program dgn my super duper mentor pun thru Whatsapp juga. Belum berkesempatan nak berjumpa as I'm busy with kids and baby, nak uruskan order, nak jawab call dan reply Whatsapp dari customer yang tak henti-henti setiap hari. Buzy betoi Mak, nak.. hihi. But, lucky me, she's willing to coach me 1 to 1 and share her knowledge and idea thru Whatsapp. InsyaAllah, will try to meet her, sis Azniza Arshad in some lucky day. So now, Whatsapp also can be used as an online learning medium.

Instagram, I thot retis dan peminat aje yang sesuai guna, but again, I was wrong. Instagram juga salah satu medium online marketing yang sangat aktif bergerak. It has so many links that whole world can see. Tak ke hebat tu. And again, I am so lucky bila my mentor and my old friend suggesting me to have an Instagram account. So, as usual, bila dah register baru tahu kepentingannya kan.

And now, I am the new Dura Norell yang dah update dengan semua perkembangan komunikasi terkini. Saya juga gunakan kesemua online marketing medium secara optimum 200% untuk pasarkan produk dan perkenalkan biz kepada pelanggan. Its working! And InsyaAllah, taknak lagi ketinggalan selepas ini. I'm just a MomPreneur, surirumah yang membesarkan anak-anak sambil berbisnes dari rumah. Jika saya boleh, mengapa tidak anda? Jadi, mulakan pemasaran online anda sekarang dan lihatlah hasilnya!



Labels: ,